Veckobrev klass1, v 35

Så har ännu en vecka gått och vi har börjat komma in i våra rutiner. Denna vecka har vi satt igång och arbeta ordentligt med både svenska och matte. Det är härligt att se vilken arbetsam klass det här är. All vill jobba och lära sig och är nyfikna!

På svenskan har vi arbetat med bokstaven ”o”. Varje vecka kommer jag att ha en minilektion om något ämne som har med veckans bokstav att göra. Innan lektionen får de en ledtråd till ämnet. Denna vecka fick de lära sig lite mer om orangutangen. Sedan får de skriva en mening om orangutangen och rita en bild. Näst veckas ledtråd är ”långhårigt snabeldjur”. De har fått sina arbetsböcker i svenska och tränat på att skriva bokstaven o. Jag hoppas att läsläxan fungerat bra för alla. Jag vet att den är väldigt enkel för många och det är meningen så här i början. Man får jättegärna låna hem en annan bok som man kan läsa mer i om man vill det.

På matten har vi arbetat med talens grannar och begreppen före och efter, med fokus på talområdet 0-10 men vi har också arbetat lite med talområde 10-100. De allra flesta har en tydlig talrad och kan säga talens grannar. Lite svårare kan det vara att koppla det till begreppen före och efter. Fråga gärna era barn vilket tal som kommer före 8 eller vilket tal som kommer efter 6 osv för att träna lite extra på det. Nästa vecka kommer vi att arbeta med +1.

På bilden gjorde vi namnskyltar med hjälp av lim, salt och vattenfärg. De blev jättefina men tyvärr lite ömtåliga så vi får se hur länge de håller!

På no:n var vi ute och letade insekter som vi sedan ritade av.

På so:n jobbar vi med hur förr i tiden finns beskrivet i litteratur genom att läsa lite om Emil i Lönneberga och diskutera likheter och skillnader.

idag har eleverna gjort enkla utvärderingar av veckans lärandemål. De är väldigt kloka och känner själva när de behöver träna lite mer på något. Deras utvärderingar ligger i deras plastfickor och behöver inte skickas tillbaka till skolan utan är till för att ni föräldrar ska veta hur det går och kunna hjälpa dem hemma som känner sig lite osäkra.

Glöm inte att det är dags för föräldramöte nästa vecka! Torsdagen den 7 september samlas vi i ”Solen” för lite gemensam information och sedan träffas vi i vårt klassrum för information som rör klassen. Jag hoppas att de flesta har möjlighet att komma!

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.