F-klassens veckobrev V:35

Nu har vi gått två veckor i skolan och det känns att rutinerna  så smått börjar sätta sig. Vi har väldigt roligt tillsammans och vi skrattar mycket när vi gör våra samarbets/rörelselekar, men vi kan även vara tysta när vi behöver det. Något som vi har tränat lite extra på denna vecka är att lyssna på olika saker tex hur det låter omkring oss, vi har parat ihop två dosor som har samma ljud samt lyssnat när vuxen/kompis pratar.  Vi kommer att fortsätta med andra lyssnarlekar nästa vecka.

På veckans mattepass har vi tittat på ett avsnitt ur utbildningsradions serie: Mattelandet och så vi har spelat mattespelet tjuv där man får ta diamanter från varandra och sorterat på olika vis.

På veckans bildpass har vi gjort en mapp där vi ska samla alla uppgifter som vi kommer att göra på bildlektionerna. Vi har även målat färdigt varsin mugg som vi ska ha att dricka ur i klassrummet.

Denna vecka har vi börjat med ett lite större arbete som handlar om vänskap. Vi har tittat på ett avsnitt i ur en serie som heter Ugglan och kompisproblemet och veckans avsnitt handlade om att skylla på andra. Efter filmen pratade vi om vad som blev fel och hur man kan göra istället. Vi ritade något ur filmen och skrev eller fick en text som passade till bilden.

Under hela läsåret i förskoleklassen så kommer vi att jobba i en bok som vi kallar Jag-boken. I boken kommer vi att få arbeta med hur vi ser ut, olika känslor och hur vi tycker och tänker i olika sammanhang. Första sidan gjorde vi i tisdags och där skulle vi rita och skriva vad vi är bra på. Lite klurigt och jobbigt för några att berätta högt för sina kompisar att de var bra på något. För mig är det viktigt att vi kan ha ett klimat i klassen där man kan tycka och tänka som man vill och även våga säga det högt utan att någon skrattar.

Som avslut på torsdagseftermiddagen gjorde vi kompismassage. Jag läste en saga högt där det ingår rörelser som man gör på kompisens rygg. Eleverna var jätteduktiga på att slappna av och även på att massera varandra.

På torsdag kl: 18:00 är det föräldramöte. Hoppas att det är många som har möjlighet att komma.

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.